Etarget -közép

A DK-s Don Giovanni

Főszerepben Zsolti, a szépfiú!
Ha Mozart élne, akkor olyan operát tudna írni, amilyet saját korában aligha. Hiszen nem volt DK, nem volt egy ilyen fess vigéc, aki formás seggének fotóival elkápráztatja az egész magyar társadalmat – így Adventben. Igaz, a mai kor elvárásainak nem felel meg, mert csak fiatal nőket igyekszik megnyerő pucérságával elcsábítani, és ez a Momentumnál és egyéb CEU-s civil szervezeteknél egészségtelennek és undorítónak hat… Ha lenne, mondjuk egy kiskorú fiú vagy egy meglett férfi… na, az más. Milyen szép volna, ha ez a DK-s Don Giovanni például fideszes képviselőknek küldözgetné a képeit, vagy egyenesen a KDNP elnökének. Akkor a sztori sokkal zaftosabb lehetne. De így? Avitt, beteges nőcsábász hajlamról, tanúskodik, és nem a haladó új világ része.

Belegondolok egy mai opera forgatókönyv-vázlatába…
Nyitány… I. tétel: Öszödi beszéd megzenésítve – II. tétel: Mikor döglik a disznó című dal pizzicato változata… – Coda: Internacionálé rock változatban Függöny: – A DK-s szépfiú konzervatív, ósdi, ezért nem való Dobrevné Gyurcsány Klári szellemi nagyságai közé és a DK-ba. Ki kell rúgni… Don Giovanni védekezik, de nem fogadják el a jajveszékelését, mert csak szellemileg elégíti ki pártelnökét (legalábbis a manuális és orális beavatkozásról nincs szó), miközben „nacionalista, fasiszta” parlamenti képviselőnőnek ajánlgatja csodás alakját, szerelmét és apró himbilimbijét – a képek tanúsága szerint –, de gyógyszer még nem kell neki. SzDSz-es pszichológusa, a frissen kinevezett egészségügyi vezető, Ungár Klára egészségesnek ítéli. Közben a másik Klára féltékenyen vagdalkozik Brüsszelben, és mérgében Orbánt ostorozza az Unió parlamentjének üres üléstermében, mert Orbán, a gaz, nem hajlandó e széptestűt rábeszélni az öregedő Klárára.
A másik zaklatott nő férje, a zenész, fellép Don Giovannival szemben, ezért a Casanovát is szégyenbe hozó DK-s arról leszállt, de ráerősít a másik iránti vonzalomra, egy csokor, Fidesz által róla készített fotóval. Ezeket küldi szerelme jeléül a „mihazánkos” hölgynek. És ez nyilvánosságot kap, amitől Don Giovanni öngyilkosságot akar elkövetni, és azt bizonygatja egy rövid áriában, hogy ő ezt magáról, saját magának fényképeztette Orbán Viktorral, és nem gondolta, hogy a Fidesz ezt felhasználja ellene… az ária címe: „Nem adom magamat fasiszta lányok kezére…” a kórus, amely a Madách téren tartott szólampróbát a Katona előtt, halkan énekli Händel Hallelújáját.
Erre lép be Franz, az elnök, és elénekli a modern idők legnagyobb áriáját, „nem közügy a fiú segge címmel”, és megvédi pártja Don Giovanniját. Hogy az új világ is védelmébe vegye a szívtiprót, Franz újabb képeket vesz elő, amelyeken Don Giovanni és fegyőr látható félreérthetetlen térdelő pózban. Franz, az elnök, kissé hiányos ruhában áll és gesztikulál, O1G tetoválással a hátán, amit a világosító remekül tesz láthatóvá… (Franz, fején fallosz jelmezt visel!) A fináléban, a zenei hagyományoktól eltérően elénekli a DK-s Don Giovannival azt a duettet, amelyben szerelmet vallanak egymásnak. Az ária címe „langyos szellő járja át a gatyánkat”… A duett alatt a fegyőr megsimogatja mindkét énekest, és pucéran elhagyja a színpadot. (Így már az új világ szerelmi bugyrait is bemutatják… és elfogadhatóvá válik Don Giovanni megtévedt képküldözgetése.)
Mielőtt a függöny lemegy, Klára áll a színpadra, de nem énekel, hanem artikulátlanul ócsárolja a katolikus papokat, Orbán Viktort, a Budapestre tervezett, de már leállított beruházásokat… mire a fizetett közönség állva tapsol, és rigmusokban követeli a hűtlen Enikő leváltását. A függöny helyett a vasfüggöny ereszkedik alá, amelyen a következő felirat olvasható: Boldog – majd egy kép, amely marionett figuraként ábrázolja az új, zseniális főpolgármestert – és egy kötőjel után a „t” betű…
Vége 
Rendezői instrukciók: Az opera egyfelvonásos, három órás… A kijáratoknál a jegyszedő néni helyett, gumilövedékes fegyverekkel felszerelt izraeli katonák akadályozzák, hogy az előadás végéig bárki is elhagyja a nézőteret. Mert ez a DK-s demokrácia…
Az előtérben Schilling Árpád neje ingyenesen, és két kézzel áll a férfiak rendelkezésére egy szakad kanapén… anyaszült meztelenül.
Mozart, és az összes nagy operaszerző sajnálhatja, hogy egy fantáziátlan korban élt… mert az igazi téma az új világ küszöbén, a szodomai magaslatokat is veri… Csak hányunk tőle! De „Semmi baj! Ez a színészet” és ez a politika!”
Stoffán György

Megjegyzések

  1. Remek írás! Viszont nekem a görög mitológia egyik szereplője jutott eszembe erről a magával nem bíró emberről, méghozzá a szatír! Pont olyan gátlástalan és undorító!

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése