Mindenkit útólér a végzete!
Polgármesterek, akik a járványt kihasználva nekiálltak a haverjaik zsebét tömni
Halkan és aprót pukkant a hír:
Budapest Főváros Kormányhivatala törvényességi felügyeleti eljárás
keretében megvizsgálta és jogszerűtlennek találta a Niedermüller Péter
(aki jelenleg egy személyben a VII. kerület polgármestere és
képviselő-testülete), valamint Czeglédy Csaba, politikus és
Gyurcsány-ismerős között kötött szerződést.
A kormányhivatal
megállapította – miután az önkormányzat jegyzője szíveskedett
elhessegetni a szerződés tartalma körül ködgéppel keltett sűrű homályt
–, hogy Czeglédy megbízása általános feladatokra vonatkozik, túlmutat a
veszélyhelyzeten, így a szerződéséről továbbra is csak az illetékes
bizottság dönthetett volna, nem pedig Niedermüller Péter statáriális
jelleggel. A kormányhivatal eljárása után felmerült a kérdés: vajon csak
Czeglédy tolta túl a bringát, vagy a többi polgármester is követheti
nemsokára Niedermüller fecskét, és a polgármesterek kénytelenek lesznek
anélkül kitelelni a járványt, hogy nem szerződnek haverjaikkal és
párttársaikkal?
Ifjabb
Lomnici Zoltán alkotmányjogász a PestiSrácok.hu-nak elmondta, szerinte
nem ennyire egyértelmű a helyzet. Az Alaptörvény T) cikke alapján az
önkormányzati rendelet jogszabály, amely a jogforrási hierarchiában a
legalsó szinten, az egyéb jogszabályok (törvények, országos szintű
rendeletek) alatt helyezkedik el. Feladatkörében eljárva a helyi
önkormányzat törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok
rendezésére, illetve törvényben kapott felhatalmazás alapján
önkormányzati rendeletet alkot. Ezért,
ez alapvetően származékos és nem eredeti jogalkotási jogkör keretében történik. Ebből a szemszögből nézve logikus feltételezés, hogy a polgármesterek hatásköre ma éppen annyira korlátozott, vagyis célhoz kötött és arányos, mint a kormányé, tehát nem vállalhatnak a járvány idején túlmutató kötelezettségeket, nem szerződhetnek ismerősökkel és barátokkal olyan feladatokra, aminek nincs köze a veszélyhelyzethez.
Ellenben az önkormányzati rendeletalkotás felhatalmazása törvényből és nem kormányrendeletből eredeztethető.
Az
alkotmányjogász álláspontja szerint azt kell tehát a törvényességi
eljárás keretében megvizsgálni, hogy amennyiben polgármester a
katasztrófavédelmi törvényi felhatalmazás alapján járt el,
veszélyhelyzetre vonatkozó sajátos irányítási szabályok keretében
hozott-e döntést? Általánosságban kijelenthető, hogy egy – a fenti körbe
nem illeszthető – megbízási szerződés megkötése kapcsán született,
önkormányzati határozatba foglalt döntés vonatkozásában is felmerülhet a
megtámadás lehetősége a Kúria Önkormányzati Tanácsa előtt.
Ambrózy Áron - www.pestisracok.hu
Megjegyzések
Megjegyzés küldése